Välkommen till funktionärssidan!

Vill du vara funktionär? Hjälp oss att planera lägret och upplev roligheter och få nya kompisar på köpet! Klicka på knappen längst upp på sidan för att anmäla dig!

Trygga Möten och registerutdrag

Demokratijamboreen 2013 har bestämt att alla över 15 år skall ha ett TM-intyg som är högst 3 år gammalt när lägret slutar (för att vara giltigt under hela lägertiden). Funktionärer behöver också uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Se till att dina intyg är registrerade på scoutnet. Ta kontakt med din kår för att kolla hur det går till. 

Klicka här för att komma till webbkursen Trygga Möten >>
Klicka här för att beställa registerutdrag >> 

Funktionärer som inte uppvisat intyg innan ankomst till lägret kan ta med det i pappersform och visa upp vid incheckningen. Funktionärer som inte visat upp intyg vid incheckning kommer att bli avvisade från lägerområdet. 

Uppmaning till funktionärer: markan behöver växel!

Vi behöver er hjälp! Markan (lägerkiosken) behöver växel!
I dessa digitala tider är det svårt att få tag på kontanter i den mängd vi behöver till markan. Vi behöver kontanter i små valörer: mynt, 20-lappar och 50-lappar framförallt. Ta med allt ni har hemma och handla med det under för-lägret så vi får in lite växel tills deltagarna rycker in. Det är möjligt att betala med digitala medel men vi uppskattar verkligen att så många som möjligt betalar med kontanter under för-lägret!
Vi behöver få in uppskattningsvis
1kronor – 2000st
2kronor – 1000st
5kronor – 300st
10kronor – 100st
20 lappar – 500st
50 lappar – 500st
100 lappar – 500st
Om någon av er har möjlighet att få tag på en större mängd växel får ni gärna kontakta Dennis Stålarm (mat-chef) på stalarm@live.se så fort som möjligt.
I dagsläget har vi 0 av alla valörer, så därför ber vi om eran hjälp att fixa växel så vi kan leverera det bästa distriktslägret i Södertörns historia 😃 ❤️❤️❤️
  • För- och efterläger för funktionärer

    Förläger datum: 25 – 28 juli

    Efterläger datum: 6 – 7 augusti

  • Sista anmälningsdatum för funktionärer

    lördag den 1 juli 2023 (obs förlängt!) 

Funkutskick

Här kan du läsa alla mailutskick som gått ut till funktionärer

Inryckning och utryckning

Inryckning:
Tisdagen den 25 juli klockan 10.00 (medtag egen lunch, första målet mat som serveras är middag).
Alla funktionärer har inryckning denna dag. Endast uttagna och godkända funktionärer är välkomna på förför-lägret mellan den 22-24/7. Kontakta dl@sodertornscout.se om du är osäker. I vissa fall så kan man ansluta senare enligt överenskommelse med funktionsansvarig.

Utryckning:
Funktionärer rycker ut måndagen den 7 augusti efter kl. 18.00. Middag är den sista måltiden som serveras för funktionärer på efter-lägret. Behöver du göra avsteg från detta så meddela din funktionsansvarige.

Efterefter-läger: 
Vi behöver många krafter som hjälper till att packa ihop det sista av lägret mellan den 8-9 augusti. Vi söker ca 10 personer till som stannar extra, anmäl ditt intresse till PLATS-chef Stefan Sagström på stefan@sagstrom.se. Om du vet redan nu att du kan vara kvar längre än vad du anmält tidigare, planera för längre vistelse och packa med dig extra kläder!

Incheckning och utcheckning

När du kommer till lägerområdet: börja med att anmäla din närvaro hos Kommunikation. Därefter kommer du att bli anvisad en plats för att slå upp ditt eget tält. Kom ihåg att lägga ett parkeringstillstånd i din bil så PLATS vet vem som kan flytta på bilen om det behövs. Mellan kl. 10.00-13.00 sätter du upp ditt tält, boar in dig och äter din medhavda lunch. Första arbetspasset är planerat till  kl. 13.00-16.30 i respektive funktion. Du kommer att få reda på vid incheckningen vart din funktion har samlingsplats.

Vid utcheckning ska du checka ut hos Kommunikation innan du får lämna lägerområdet. Man får inte lämna lägerområdet utan att ha checkat ut! Kommer man sen tillbaka måste man även checka in på nytt. 

Funktionärer sover i funkbyn och äter i funkmatsalen

PLATS-funktionärer kommer att sova på en särskild samlad yta på stora funkängen.
Innan du slår upp ditt tält kolla med Alexander eller Stefan var det passar bäst (så att vi kan hitta varandra i mörkret om det behövs)! Det betyder att som PLATS-funk så kan man inte sova i byn tillsammans med sin kår.

Övriga funktioner slår upp sina egna medhavda tält i funkbyn som är vårt hem under lägertiden. Varje funktionär ordnar sin egen övernattning i eget tält, antingen ett personligt tält eller ett gemensamt tält med funktionärskompisar. Vi äter alla mål mat i funkmatsalen, jobbar inom den funktionen vi anmält oss till och hänger med varandra efter arbetstid i vuxen/utmanarstubben.

Du som är med mellan datumen 22 juli-24 juli behöver ta med egna matsaker för att äta mat på.
Mellan datumen 25 juli -7 augusti behövs inga egna matsaker, funkmatsalen har tallrikar, bestick och glas till alla funk. Ta däremot med dig egen diskhandduk! Det kan också vara trevligt med en egen drickskåsa om du vill dricka något gott någon annanstans än i funkmatsalen.
Du som är kvar på lägret mellan 8-9 augusti behöver egna matsaker för att äta mat på.

Vägbeskrivning

Från Södertälje / Vårsta kör väg 225 mot Nynäshamn. Tag höger mot Skanssundets färja väg 569, kör 15 km söderut. Passera Syvab / Himmerfjärdsverket och ta nästa höger mot Grönslätt. Ta höger efter ladan och kör Näsvägen norrut 1000 meter. Infarten till lägerängen är på vänster sida. Se karta här >>

Geografiskt position:

WGS84

59°4’14.8″N 17°41’26.3″E

WGS84 DDM

59°4.247’N 17°41.439’E

WGS84 decimal (lat, lon)

59.070787, 17.690649

RT90 (nord, öst)

6551448, 1608138

SWEREF99 TM (nord, öst)

6551042, 654240

Parkering: Parkera ej på tillfartsvägar / grusvägar i anslutning till lägret. Endast parkering på anvisade platser på serviceängen. Följ anvisningar från lägrets parkeringsfunktionärer. Parkeringstillstånd skall vara ifyllt och ligga väl synligt i framrutan.

Var funktionär på Skogsrå 23!

Lägret kommer att ha ca 150 funktionärer för att hantera allt från aktiviteter, mat och information till lägerinfrastruktur såsom transporter, sanitet, vatten och avfall. Alla utmanarscouter och äldre är varmt välkommen att anmäla sitt intresse att bli funktionär. Uppdraget är ideellt och superkul. Känner du till en scoutgrupp, en scoutkompis eller en scoutförälder (som gärna är med på lägret, men vill ge sitt scoutbarn en egen lägerupplevelse på dagarna) så kan man vara med på lägret som funktionär. Som funktionär äter man frukost, lunch och middag i funkmatsalen. Egna programförslag från kårer, grupper eller andra är väldigt välkomna. Ni kanske har en kul aktivitet ni funderat på att få göra. Hör av er! Tipsa oss om bra kandidater till funktionärer genom att maila oss, och gör din egen anmälan längst upp på hemsidan via knappen!

Med eller utan ansvar?

Du kan åka som funktionär:
– bara under lägerveckan (samt för-och efterläger) och stötta upp med mankraft och inte ha något planeringsansvar, eller
– vara med och planera lägret inom någon specifik funktion redan nu.

Respektive funktionsansvarig stämmer av med dig efter din anmälan hur mycket ansvar du vill ha.

Vi har flyttat funkanmälan till scoutnet!

Tidigare: google forms –> nu: scoutnet


För dig som inte har anmält dig som funktionär 
till Skogsrå 23 ännu går du tillväga precis som innan, via knappen för funkanmälan längst upp på denna sida.
Du kan också söka upp “Skogsrå 23 Funktionärsanmälan” i Scoutnet.

För dig som anmälde dig som funktionär via google-formuläret tidigare behöver du nu gå in på din profil i Scoutnet och bekräfta din anmälan samt svara på en del nya frågor, t ex om storlek på lägertröja. Vi har lagt över alla funktionärer från gamla formuläret som tillhör Södertörns scoutdistrikt och anmälan ligger nu som obekräftad i din profil. Klicka där och bekräfta din anmälan. Du har även möjlighet att ändra i din anmälan där innan du bekräftar den.
Så här ser det ut på din startsida i scoutnet: 
VIKTIGA MEDDELANDEN
📷 Skogsrå 2023 Funktionärsanmälan – Obekräftad

Har du anmält dig som funk genom det gamla formuläret men du hittar ingen obekräftad anmälan i din profil? Vi jobbar på att få arrangemanget i Scoutnet synligt för alla distrikt. Maila till dl@sodertornscout.se så tittar vi på det.

Länk till funktionärsanmälan i Scoutnet >> 

Funktionärsavgift

750 kr med närvaro under perioden fredag 28/7 klockan 00:00 till – Lördag 5/8 klockan 23:59 (normal lägervecka)

Rabatt med 150 kr för varje arbetad dag som avser 22,23,24,25,26 och 27 juli.

Rabatt med 150 kr för varje arbetad dag som avser 6,7,8 och 9 augusti.

Funk som ankommer 25/7 och åker hem 7/8 betalar noll kronor. Detta är en normal funkperiod.

Ex. Funk som ankommer 28/7 på dagen och åker hem 6/8 på kvällen betalar 600 kr, (750 kr -150 kr= 600 kr)

Det är reducerad lägeravgift desto fler dagar en funktionär är med på lägret.

Fakturering av funktionärsavgift och eventuell extra lägertröja sker därför efter lägret. Faktura kommer från Scoutkansliet till den mailadress du angett i din profil i scoutnet. Se till att den är korrekt! Tidigare erbjudande om tillgodohavande i markan är borttaget av ekonomiska skäl.

Om programmet

Sjöprogram

Programmet är planerat att ligga i anslutning till lägret. Vi planerar att flytta dit bryggor för vår verksamhet samt hyra lediga båtplatser för nattförtöjning.

Det kommer att finnas två typer av båtar, kölbåtar av olika slag samt Optimistjollar. Jollarna seglar i vatten som är skyddade och passar bra för jollar medan kölbåtarna seglar ut i öppnare vatten. Säkerhetbåtar kommer att finnas.

Programmet ska i första hand vara anpassat för Äventyrare och äldre.

Vattenprogram

Programmet är planerat att ligga nära lägrets badplats. Lägret planerar att iordningställa landgångar, uppläggningsyta etc. för att förenkla verksamheten. Säkerhetsbåt kommer att finnas.

Det kommer att finnas olika flytetyg. Med all säkerhet kommer det att finnas kanadensare, byggsatser för flottar och eventuellt SUP-brädor och annat kul som utmaning i vattenflyttning m.m.

Programmet ska i första hand vara anpassat för Spårare och Upptäckare.

Hantverks-program

Programmet är planerat att ligga nära lägerplatsen. Hantverken kommer att bestå av olika saker beroende på vilka kunskaper som funktionärerna har men anpassade till lägertemat.

Hantverksprogrammet kommer att ha en blockansvarig och en biträdande blockansvarig samt ca 8 funk.

Programmet ska i första hand vara anpassat för Spårare och Upptäckare.

Äventyrsbana

Programmet är planerat att ligga i skogen vid lägerängarna. Banan ska ha olika svårighetsgrader och byggas för snabbt underhåll och med hög säkerhet för funk och deltagare. Bygget sker i samråd med lägrets säkerhetsansvariga som även skall godkänna aktiviteten innan den används av lägerdeltagare. Material och transportbehov ska beställas av platsorganisationen i god tid. Säkerhetsstation ska finnas på platsen.

Äventyrsprogrammet kommer att ha en blockansvarig och en biträdande blockansvarig samt ca 10 funk.

Programmet ska helst vara anpassat för alla åldersgrupper.

Klättring

Programmet är tänkt att ha en klättervägg samt klättring / firning på lämpligt parti på berget.

Båda momenten ska ha olika svårighetsgrader och byggas för snabbt underhåll och med hög säkerhet för funk och deltagare. Bygget sker i samråd med lägrets säkerhetsansvariga som även skall godkänna aktiviteten innan den används av lägerdeltagare. Material och transportbehov ska beställas av platsorganisationen i god tid. Säkerhetsstation ska finnas på platsen.

Klättringsprogrammet kommer att ha en blockansvarig och en biträdande blockansvarig samt ca 10 funk.

Programmet ska helst vara anpassat för alla åldersgrupper.

Samarbets-övningar

Programmet är planerat att ligga nära lägerplatsen och finnas i olika svårighetsgrader. Aktiviteten kan användas på två sätt, antingen som en funktionärsstyrd aktivitet eller lett av kårens egna ledare som en fri aktivitet.

Programmet ska helst vara anpassat för alla åldersgrupper.

Radioscouting

Här kommer man att få prova på radioscouting. Programmet leds av radioamatörer och kommer att bokas så att grupper av deltagare får bäst utbyte av programmet. Bokningsregler kommer senare.

Kvälls- och heldags-aktiviteter

Lägret kommer att ha invigning, lägerbål, besöks-/ Tivolivatdag, disco m.fl. aktiviteter. Programmet kommer att ledas av en funtionärsgrupp med hjälp av funk från olika block som är lediga kvällstid. Byfuntionärer är även välkomna att delta i planering och utförande eftersom det säkert finns mängder med kreativitet på plats på lägret.

Funktionärspool

Från tidigare läger vet vi att det finns byfunk som gärna hoppar in och förstärker lägrets programblock, platsorganisation, matfördelning etc. Varje dag kommer vi att presentera vilka förstärkningsbehov som finns nästkommande dag. Inga förkunskaper behövs.

FAQ för funktionärer

Program

Ja, lägret kommer att ha en funtionärspool. Varje by anmäler till funkpoolsansvarige i Plats-tältet vilka personer de har och som för dagen vill ställa upp som funktionärer.

Vi har som mål att erbjuda roliga aktiviteter för funktionärer som man kan ta del av utöver sin arbetstid. Vilka aktiviteter är inte klart i dagsläget. Uppdateras löpande. Skicka gärna dina önskemål till dl@sodertornscout.se 

Denna information ges av programcheferna Kjell Karlström och Magda Abrahamsson till berörda personer.

Alla program och eventfrågor besvaras av programchefen Kjell Karlström via kjell.karlstrom@gmail.com 

Plats

Ja det kommer vi att ha, med start från april. Både på lägerområdet men även i distriktsförrådet. Kallelse kommer via mail (med påminnelse på facebook) till de som anmält sig som funktionärer. 

Funktionärerna sover i egna medhavda tält i en funktionärsby. Man får välja om man vill sova i ett eget tält eller tillsammans med andra och organisera detta själv.  I särskilda fall tar man som funktionär upp det med sin funktions-chef.

Parkering för ledare, funktionärer och besökare finns inom lägerområdet. Dock begränsat med platser så vi förordar samåkning i möjligaste mån.

Mat

Funktionärer äter i en funktionärsmatsal (i ett stort tält) där funktionärer inom mat lagar maten till alla funktionärer på lägret. Funktionärer behöver inte ta med matsaker utan förses med det i matsalen. 

Ja, det kommer att finnas obegränsad tillgång av kaffe och te för funktionärer. 

Kommunikation & anmälan

Genom knappen längst upp på sidan, som leder till arrangemanget i scoutnet. Du kan också söka upp lägret direkt i sökrutan i scoutnet, sök på “Skogsrå 23 funktionärsanmälan”. 

Ja, man kan efteranmäla sig om funktionär. Det är ingen efteranmälningsavgift för funktionärer. Tröjor till funk anmälda efter 31/5, kan inte utlovas. Tröjor kommer delas ut i anmälningsordning och inte incheckningsordning på lägret.

Övrigt

I funktionärsanmälan önskar man vilken funktion man vill tillhöra. Sen blir man kontaktad av ansvarig för den funktionen som kommer att fråga vilken roll inom funktionen man vill ha. Vi vill såklart att alla ska få de rollerna man önskar sig. Alla ska vara nöjda med sin funkroll! I dagsläget har vi ett stort behov av funktionärer på Mat och Program och mindre behov i de andra funktionerna.

Det går bra att vara med kortare perioder. De olika perioderna hittas längre upp på denna sida samt i funkanmälan. Funkanmälan hittar du via knapp på hemsidan, alternativt om du söker upp “Skogsrå 23 Funktionärsanmälan” i Scoutnet. Vill du vara med som funk under en period som inte finns som valmöjlighet i funkanmälan? Maila dl@sodertornscout.se så tittar vi på det.

Funktionärer behöver (ska) inte ha ledare med sig. Om det skulle vara något pratar man med sin funktionsansvarige.

Det är ett krav att uppvisa ett giltigt Trygga Möten-intyg för att vara med på lägret. Demokratijamboreen 2013 har bestämt att alla över 15 år skall ha ett TM-intyg som är högst 3 år gammalt när lägret slutar. Alla funktionärer måste också uppvisa ett utdrag ur Polisens belastningsregister. Se till att dina intyg blir uppladdade i scoutnet. Om du saknar någon av dessa vid ankomst till lägret kommer du att bli avvisad tills dess att du uppvisar dessa intyg. Länkar finns längre upp på denna sida. 

Följande storlekar: 

Vid lägerstart kommer du att få en (1) funktröja som ingår i funkavgiften. Det finns möjlighet att beställa extratröjor till en kostnad av 100 kr/styck genom din anmälan i scoutnet fram till och med 1 april. Sen skickar vi iväg beställningen till leverantören.

Det kostar 100 kr per lägertröja. Man får lägertröjan i den färg vars funktion man tillhör.

Maila dl@sodertornscout.se så tittar vi på det. Vi alla jobbar ideellt så det blir i mån av tid.

Skogsrå 23 är en rökfri lägerplats. Det är upp till varje person att hantera detta snyggt så att scouter inte påverkas. Om man väljer att ta en promenad bort från lägerområdet så är det ett bra sätt. Det gäller även e-cigaretter/vape.

Lediga funktionärsroller

Anmäl ditt intresse för respektive roll via knappen längst upp på sidan. 

Lägerkomittén

Programchef

Vi söker en programchef till som ska ingå i ett delat ledarskap tillsammans med befintlig programchef och dess lärjunge. Vi ser gärna att det är en person som gillar projektledning, ordning och reda och har kunskaper i office-paketet.

Lägerkommittén (LÄKO)

  • 1 till programchef 

Funktionen MAT

Blockansvariga till deltagarmat

Blockansvariga hjälper till att rekrytera funktionärer till deltagarmatsutlämningen samt stötta upp Matcheferna i diverse uppgifter gällande deltagarmaten. Under lägret arbetsleder blockansvarig arbetet i matutlämningen (intendenturen), har viss kontakt med leverantörer och ansvarar för organiseringen.

Blockansvariga till funktionärsmat

Blockansvariga hjälper till att rekrytera funktionärer till funktionärsköket samt stötta upp Matcheferna i diverse uppgifter gällande funktionärsmaten. Under lägret ska funktionärsköket laga mat till 150-200 personer till frukost, lunch och middag för hela lägerveckan samt för- och efterläger. Samtliga måltider är med tidspassning. Här behövs två personer med god vana att hantera denna volym måltider med tidspassning.
Under lägret jobbar man med att laga maten samt arbetsleda andra funktionärer i köket.

Blockansvariga till café / marka

Marka = vår lägerkiosk där vi säljer snacks, dryck och eventuellt varor från Scoutshopen. Vi brukar också ha ett café (oftast i anslutning till funktionärs-matsalen) där man kan köpa sig en kopp kaffe och något att knapra på. Vi söker 1-2 personer som vill ingå i ett delat ledarskap och sköta planeringen kring café & marka, samt driva försäljningen tillsammans med funktionärer under lägret.

Funktionen MAT

  • 1-2 ansvariga till deltagarmat 
  • 2-3 ansvariga till funktionärsmat 
  • 1-2 ansvariga till café & marka 

Funktionärer som bara jobbar under lägret i respektive block: 

  • Deltagarmat: 11 personer 
  • Funktionärsmat: 12 personer 
  • Café / marka: 6 personer 

Funktionen PROGRAM

Blockansvariga till olika programpass

Programmet kommer att ha två huvuddelar: dels vanliga programblock som körs dagligen och dels övriga programaktiviteter såsom lägerbål, lägershow, besöksdag, turneringar, skattjakt etc. Alla block och aktiviteter ska anpassas så att de fungerar med anpassning för alla åldersgrupper. Vi söker personer som vill och kan ta ansvar för att planera och genomföra programblock eller aktiviteter. Vi vill jobba med delat ledarskap så att det finns minst två personer som delar på ansvaret. Som blockansvarig får du gärna gilla ordning och reda och ha kunskaper i office-paketet. Under lägret kommer du att arbetsleda funktionärer på ditt block.

Tema-samordnare

Vi söker 1 person som samordnar kring temat, att det temat som bestäms följs genom hela lägret. Samordnaren sätter sig in i och kommer med förslag på filmer och böcker på temat. Hen ska samarbeta med de andra funktionerna för se till att temat genomsyrar lägret, till exempel genom dekorationer och kostymer för samtliga funktioner. Personen vi söker får gärna vara kreativ och nyfiken samt gilla teater.

Funktionen PROGRAM

  • 1 tema-samordnare 
  • Vattenprogram: 3-4 funktionärer 
  • Hantverksprogram: blockansvariga ytterligare 1 person
    8 funktionärer 
  • Äventyrsbana: behöver bygghjälp veckan före och under lägret. Gärna personer med byggbakgrund. 
  • Klättring: behöver ytterligare en ansvarig som inte behöver ha klättringsbakgrund men som kan komplettera befintlig blockansvarig som är van klättrare. Blocket är i övrigt i princip fulltaligt.
  • Samarbetsprogram: behöver ytterligare en person som tillsammans med befintlig blockansvarig ska leda arbetet med blocket samt ytterligare ett antal funk (gärna 6 st personer) som inte behöver vara erfarna.
  • Vi behöver även 3-4 påhittiga och drivna personer till våra mötesplatser för åldersgrupperna.
  • Kvällsaktiviteter 
  • Funktionärspool

Funktionen KOMMUNIKATION

Planerings-funktionärer till kommunikation

Planeringsfunktionärer inom denna funktion ser till att alla berörda (deltagare och funktionärer men även media och lokalbefolkning) nås av utförlig information kring lägret. Det är allt från praktisk information innan lägret, till att kommunicera ut information under lägret.  Vi söker 4-6 personer som gillar att (eller vill lära sig att) bygga hemsida, uppdatera sociala medier, skapa en lägertidning eller eventuellt en läger-podd, gillar att fota eller är administrativt lagd och vill sköta anmälningarna till lägret. Om du är grym på text eller grafisk design vill vi också ha med dig i gänget!

Funktionen KOMMUNIKATION

  • 2-4 personer som stöttar upp kommunikations-cheferna inom områdena: sociala medier, textproduktion, informationsspridning, lägertidning och/eller podd. 

Befintliga funktionärer i LÄKO

Vi har redan tackat ja! 

Christer Wendel, Huddinge scoutkår

Christer Wendel, Huddinge scoutkår

Lägerchef
Bo Sjöberg, S:t Botvids Scoutkår

Bo Sjöberg, S:t Botvids Scoutkår

Lägerchef
Jenny Stålarm, Vendelsö scoutkår

Jenny Stålarm, Vendelsö scoutkår

Kommunikations-chef
Isabella Magnerholt, Mariekäll scoutkår

Isabella Magnerholt, Mariekäll scoutkår

Kommunikations-chef
Stefan Sagström, Mariekäll scoutkår

Stefan Sagström, Mariekäll scoutkår

Platschef
Pigge Larsson, Vendelsö scoutkår

Pigge Larsson, Vendelsö scoutkår

Platschef
Kjell Karlström, Handens scoutkår

Kjell Karlström, Handens scoutkår

Programchef
Magda Abrahamsson, Mariekäll scoutkår

Magda Abrahamsson, Mariekäll scoutkår

Programchef (lärjunge)
Tomas Kjerf, Saltsjö-Boo Scoutkår

Tomas Kjerf, Saltsjö-Boo Scoutkår

Ekonomichef
Paula Marén Grönlund, Vendelsö scoutkår

Paula Marén Grönlund, Vendelsö scoutkår

Mat-chef
Dennis Stålarm, Vendelsö scoutkår

Dennis Stålarm, Vendelsö scoutkår

Mat-chef