Snåriga Skäggen – Monopol edition
Snåriga Skäggen, Monopol edition gick av stapeln 26 januari i Årsta scoutkårs regi. Med hela Årsta som spelplan utmanades lagen med 6 fantasifulla stationer där de bland annat fick dricka äcklig dryck och lösa mordgåtor.
Vinnare av hela tävlingen, och där med nästa års arrangör, blev Klasarna från Örby scoutkår.
Vad är då receptet för en vinst (om man nu vill ha den)?
– Självklart satsar man ju på en andraplats då man slipper arrangera året därpå, men vi i Örby har haft en lång historia av förluster så varje vinst är kul. Vi är ett taggat gäng med kämparglöd, säger Jakob Elander Forsgren, Edvin Röyter och Gunnar Moberg från Örby scoutkår.
Priset för bästa skägg och även smörpriset, där det gäller att smöra så mycket som möjligt för domarna, gick till Skräcködlorna från Örnsberg scoutkår.
Gänget engagerade sig mest i sina skägg och ägnade flera möten åt att planera så att de blev extravaganta och uniforma. Smörpriset vann de delvis med hjälp av egen erfarenhet. De stod som arrangörer 2024 och vet därför vad man gillar som beslutschef.
– Vi har märkt att folk uppskattar upplevelser, så vi gjorde en så kallad ’Strandvägen experience’. Det innebar att vi fällde ut en solstol som kontrollanten satt i och serverade cocktails medan vi underhöll med sång, teater eller stand-up, säger Duncan Pearce från Skräcködlorna.
Båda lagen tycker att det roligaste med arrangemang är att träffa andra scouter och att ha kul tillsammans. Och nästa år kör vi igen! Kanske med ett
tema som passar för utklädning!?
– Jag hoppas att det är ett bra tema nästa år. När vi arrangerade med temat ’hjältens resa’, skulle alla i patrullen ha en roll och då var det många som hade på sig helkroppsdräkter för att passa i rollen, säger Duncan från Örnsberg scoutkår.
Vilket tema det blir 2026 ligger helt i händerna på Örby Scoutkår, som ser fram emot att arrangera Snåriga Skäggen nästa år.
– Vi hoppas att så många som möjligt kommer och har roligt med oss, säger Jakob, Edvin och Gunnar.
Årets stationer var:
Station 1: Fängelset.
Fängelset hade blivit nattklubb. Här fick de lagen disco och shotta olika äckliga drickor med stigande äcklighet. Desto fler man klarade, desto äckligare blev nästa.
Station 2: Vattenverket.
På vattenverket skulle de hjälpa kräftorna som arbetade på vattenverket att laga rör. Dessutom behövde de få ut kräftmynt ur isbitar som fryst fast när det blev översvämning pga. de trasiga rören.
Station 3: Bygga hus.
Här fick de hjälpa byggarbetarna att bygga hus för barnfamiljerna i Årsta. De skulle med olika arbetsuppgifter ta sig över den stökiga byggarbetsplatsen för att bygga upp ett så högt hus som möjligt, för maximal kapacitet.
Station 4: Cluedo.
Rich Uncle Pennybag (monopolgubben) hade blivit brutalt mördad natten innan och de tävlande behövde ta reda på vem som var mördaren, vad som var mordvapnet och vilken plats mordet skedde på. De fick leta efter ledtrådar och genomföra en escape rooms-aktig station.
Station 5: Sänka skepp.
Här fick lagen kasta saker de hade med sig såsom skor, plånböcker osv för att sänka skepp på en stor spelplan/rutnät.
Station 6: Lyxskatt
En stressad kock skulle förbereda en kräftskiva åt två överklassmän, som annars vägrade betala lyxskatt för sitt frosseri. Scouterna fick en summa pengar för att handla ”ingredienser” (byggmaterial och verktyg) för att bygga en kräfta som sedan skulle kokas (& fortsatt hålla sin form).